شیشه دوجداره پنجره upvc

در شیشه دوجداره پنجره upvc دو یا چند لایه شیشه به طور موازی در فواصل مساوی از یکدیگر قرار گرفته اند و با اسپیسر در دور آن از هم جدا شده اند.

در بین شیشه ها نیز هوا یا گازهای خاص بدون رطوبت با فشاری که تقریبا با هوای بیرون مساوی است وجود دارد.

جالب است بدانید که در شیشه های دوجداره معمولا از اسپیسرهای آلومینیومی استفاده می شود. درون اسپیسر را نیز با ماده رطوبت گیر پر می کنند. این ماده رطوبت هوای مابین دوشیشه را جذب کرده و با موارد درزگیر مناسب پر می شود.

با استفاده از شیشه های دوجداره به خوبی می توان در مصرف گاز صرفه جویی کرد.

ویژگی های شیشه دوجداره

برخی از ویژگی های شیشه دوجداره را در اینجا برای شما آورده ایم:

  • امنیت بالا
  • کاهش اتلاف انرژی
  • جلوگیری از نم زدگی
  • کاهش آلودگی صوتی

انواع شیشه دوجداره

شیشه های دوجداره انواع مختلفی دارند که در اینجا ما برخی از این شیشه ها را برای شما توضیح خواهیم داد.

  • شیشه دوجداره ساده

این شیشه ها از دو جداره شیشه فلوت ساده تشکیل شده اند.

  • شیشه دوجداره رنگی

شیشه های دوجداره رنگی از یک جداره رنگی و یک جداره ساده تشکیل شده اند.

  • شیشه دوجدار رفلکس

این نوع شیشه از یک جداره ساده و یک جداره شیشه رفلکس تشکیل شده است. البته جداره شیشه رفلکس باید به سمت بیرون باشد.

شیشه های رفلکس از عبور نور خورشید جلوگیری کرده اما داخل ساختمان را تاریک می کنند و در شب داخل ساختمان بطور کامل قابل دید است.

  • شیشه دوجداره سکوریت

این نوع شیشه ها را برای محل ها پرخطر و شلوغ توصیه می کنند. زیرا وقتی می شکند کاملا خرد شده و تیکه های بزرگ و خطرناک شیشه ایجاد نمی شود. معمولا شیشه های جانبی خودرو ها را از این نوع است.

  • شیشه دوجداره لمینت

این نوع شیشه ها از دوجداره شیشه ساده به ضخامت 3 میلی متر و یک لایه رزین در وسط آن تشکیل شده اند. این شیشه ها وقتی با مانعی برخورد میکنند خرد نمی شوند و ترک برمی دارند. شیشه های جلو و عقب ماشین ها از این نوع شیشه هستند.

  • شیشه دوجداره مشجر و سند بلاست

این نوع شیشه کاملا مات است و طرف دوم آن به هیچ عنوان قابل مشاهده نیست. از شیشه مشجر معمولا برای سرویس ها استفاده می شود.

شیشه سند بلاست را نیز بیشتر در مکان های اداری خاص بکار می بردند.

با پیشرفت تکنولوژی و آمدن درب و پنجره های دوجداره upvc استفاده از شیشه های دوجداره نیز بسیار بیشتر شده و روز به روز این شیشه ها محبوبیت بیشتری پیدا می کنند.

امروزه اغلب ساختمان ها از شیشه های دوجداره استفاده کرده اند و کسانی هم که شیشه های ساختمانشان تک جداره است آنها را تعویض میکنند. زیرا رسانایی گرمایی شیشه دوجداره کمتر است. بنابراین عایق بندی این شیشه بیشتر است.

کاهش آلودگی با استفاده از شیشه دوجداره

امروزه آلودگی صوتی یکی از مشکلاتی است که اغلب افراد را آزار می دهد. اما با روی کار آمدن شیشه های دوجداره می توان جلوی آلودگی صوتی را گرفت و امنیت و آرامش در خانه های شما برقرار باشد.

با انتخاب درب و پنجره دوجداره upvc و شیشه دوجداه خواهید دید که آرامش خاصی در خانه های شما برقرار خواهد شد.

شباک صنعت تولید کننده پنجره دوجداره upvc بهترین خدمات را در این زمینه به شما ارائه می دهد.

همچنین تعویض در و پنجره قدیمی را در کوتاه ترین زمان و بدون تخریب انجام می دهد.

نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

در حال حاضر یکی از مهم ترین بحث هایی که در زمینه ساختمان سازی مطرح است، چگونگی استفاده ی بهینه از انرژی محیط داخلی و آسیب وارد نکردن به محیط زیست است. یکی از بهترین محصولاتی که تا به حال در این راستا ساخته شده و توانسته به سرعت محبوبیت خیلی زیادی پیدا کند، شیشه دو جداره است.

این شیشه ها به خاطر طراحی خاص و تکنولوژی منحصر به فردشان توانسته اند که به حفظ انرژی محیط داخل کمک های شایانی بکنند و خیلی زود به یکی از استانداردهای اصلی ساختمان سازی تبدیل شوند.

تا همین پانزده سال پیش، هر ساختمانی از همان شیشه های معمولی برای پنجره های ساختمان استفاده می کرد اما با ساخت شیشه دوجداره، همه چیز به سرعت تغییر کرد و امروزه کمتر ساختمان نوسازی را می بینید که دارای پنجره هایی با شیشه ی دوجداره نباشد.

اما تا به حال فکر کرده اید که فناوری به کار رفته در ساخت شیشه ی دوجداره چیست؟ می دانید که چگونه کار می کنند و چرا می توانند به این خوبی از هدر رفتن انرژی جلوگیری کنند؟

در این مقاله می خواهیم به تمام سوالات شما در رابطه با شیشه ی دوجداره پاسخ دهیم. اگر این مطلب برایتان جالب است، توصیه می کنیم آن را تا انتها مطالعه کنید.

انواع شیشه دوجداره

شیشه دو جداره چیست؟

اولین سوالی که در این میان مطرح می شود این است که اساسا شیشه ی دوجداره چیست! در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شیشه ی دوجداره ، از دو یا چند لایه شیشه ساخته می شود که با فاصله ی چند میلی متر به موازات یکدیگر قرار گرفته اند و فواصل آن نیز گازهای بی اثری مثل آرگون و…تزریق شده است.

بیشتر بخوانید : شیشه لمینت

اما اگر یادتان باشد در سال های اولی که این محصول وارد بازار شد و تبلیغات تلویزیونی برای آن صورت می گیرد به خوبی دلیل این فاصله ی میان جداره های شیشه را توضیح می دادند. در واقع این فاصله مثل یک جور عایق عمل می کند و امواج صوتی را در خود به دام می اندازد و از عبور و مرور هوای سرد و گرم به داخل محیط جلوگیری می نماید.

به همین دلیل است که شیشه های دو جداره هم عایق صوتی به حساب می آیند و هم عایق حرارت و سرما!

شیشه دو جداره 6

ویژگی های شیشه دوجداره

به طور کلی شیشه های دو جداره از سه بخش تشکیل شده اند. بخش اول و دوم در حقیقت همان دو لایه ی شیشه است و بخش سوم نیز نوعی اسپیسر حرارتی می باشد که در وسط دو شیشه قرار گرفته است.

یکی از مهم ترین نکاتی که به هنگام خرید شیشه ی دوجداره باید مورد توجه قرار دهید این است که می خواهید از این شیشه در چه زمینه ای استفاده کنید. در واقع نکته اینجاست که کاربرد شیشه را به طور دقیق و واضح بدانید:

آیا می خواهید شیشه ی دوجداره عایق حرارتی باشد؟ در این صورت بهتر است به سراغ خرید شیشه هایی بروید که ضخامت آن کمتر است و در عوض اسپیسر بیشتری در فاصله ی میان دو جداره ی آن وجود داشته باشد. به این ترتیب خاصیت عایق سازی حرارتی محصول بالاتر می رود.

آیا می خواهید شیشه ی دوجداره عایق صوتی باشد؟ در این صورت توصیه می کنیم که حتما شیشه هایی با ضخامت زیاد بگیرید. چرا که امواج صوتی وقتی که به شیشه های ضخیم برخورد می کنند، دچار شکستگی بیشتری می شوند و در نتیجه عایق سازی شیشه ی دوجداره نیز بیشتر خواهد بود.

آیا می خواهید شیشه ی دوجداره هم عایق صوتی باشد و هم حرارتی؟ در این صورت لازم است که هم ضخامت شیشه بیشتر باشد و هم اسپیسر. در واقع بهتر است که ضخامت شیشه از 4 الی 6 میلی متر باشد و هوای به دام افتاده در فاصله ی میان این دو شیشه را 8 میلی متر در نظر بگیریم. در این صورت ضخامت کلی شیشه ها، حدود 18 میلیمتر می شود که برای عایق سازی صوتی و حرارتی بسیار عالی است.

یکی دیگر از ویژگی های انواع شیشه های دو جداره این است که مقاومت خیلی خوبی دارند تقریبا از ورود آلودگی های صوتی، آلودگی محیطی و …جلوگیری به عمل می آورند.

در ضمن نباید فراموش کرد که می توان از شیشه های مختلف در ساخت شیشه ی دوجداره استفاده کرد. گاهی مواقع حتی می توان شیشه های متنوعی را با هم ترکیب کرد و به این ترتیب محصول جدیدی پدید آورد. مثلا ترکیب شیشه فلوت با سکوریت یا ترکیب شیشه های مشجر با آینه ای و…

شیشه دوجداره 22

چرا گاز آرگون ؟

در ابتدای متن اشاره کردیم که کارخانه های تولید کننده شیشه ی دوجداره از گاز آرگون برای ساخت شیشه استفاده می کنند. در واقع اصلی ترین دلیل استفاده از این گاز بی اثر، کاهش اتلاف انرژی است. چرا که گاز آرگون رسانایی کمتری در قیاس با هوا دارد. در واقع تمام گازهای بی اثر و خنثی، در قیاس با هوا، ضریب انتقال کمتری دارند.

به همین دلیل است که در ساختار شیشه، از گاز آرگون استفاده می شود تا انتقال حرارت و صدا کمتر شود. به این ترتیب گاز آرگون را به داخل شیشه تزریق می کنند تا عایق پذیری آن را بیشتر کنند و به این ترتیب محصول بهتری به دست بیاید.

هم چنین نباید فراموش کنیم که گاز آرگون در جدول تناوبی با نام گاز نجیب شناخته می شود چرا که با هیچ ماده ی دیگری ترکیب شیمیایی به وجود نمی آورد. در ضمن بدون بو و مزه است. در نهایت نیز باید بدانید که گاز آرگون با ویژگی های خود به خاصیت عایق بودن شیشه ها کمک می کند.

اما نکته ی بسیار مهمی که در رابطه با گاز آرگون وجود دارد این است که به هر حال، این گاز اثر خفه کنندگی دارد و کسانی که به طور مداوم با آن سر و کار دارند در معرض مشکلات ریوی، سردرد و سرگیجه قرار می گیرند. به همین دلیل است که باید تمام جوانب احتیاط را رعایت کنند. البته شما به عنوان مصرف کننده ی شیشه های دوجداره ای که از گاز آرگون پر شده اند؛ نیازی نیست که نگران چنین مسئله ای باشید.

شیشه دو جداره 5

مواد و ابزار تشکیل دهنده شیشه دوجداره

در ساخت یک شیشه ی دوجداره باید از مواد مختلفی استفاده کرد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره کرده ایم:

وسایل مورد نیاز برای ساخت شیشه دو جداره

همانطور که اشاره کردیم برای ساخت شیشه های دوجداره به چند وسیله و ماده ی مختلف نیاز است که در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها اشاره کرده ایم:

شیشه

طبعا بیشتر از هر چیز دیگری به شیشه احتیاج دارید. همان طور که گفتیم شیشه های دو جداره از کنار هم قرار گرفتن دو یا چند لایه شیشه به وجود می آیند. حالا این که ضخامت و جنس شیشه چه باشد، نکته ای که سازنده به آن توجه دارد. همچنین می توانید سفارش مورد نظر خود را به تولید کننده بدهید.

بیشتر بخوانید : نرده شیشه ای

اسپیسر

فاصله دهنده یا همان اسپیسر نیز بین لایه های مختلف شیشه قرا می گیرد. این اسپیسر ها معمولا از جنس آلومینیوم ساخته می شود که هم می توان آن را برش داد و هم خمش پذیر است. اگر از نوع اسپیسر آلومینیومی استفاده می کنید باید در نوع برش خورده ی آن، از متصل کننده های مناسبی استفاده شود.

چسب اولیه

این اسپیسرهای آلومینیومی که در موردشان صحبت کردیم، لازم است که به لایه های شیشه بچسبند که در این شرایط از چسبی به نام بوتیل استفاده می کنیم.

سوپاپ ورود و خروج گاز آرگون: گاز آرگون یکی از ملزومات اصلی ساخت شیشه دو جداره است و به همین سادگی نمی توان از آن عبور کرد. برای این که بتوان گاز آرگون را به شیشه تزریق کرد باید روی اسپیسر آلومینیومی دو عدد سوپاپ قرار داد. یکی از این سوپاپ ها به عنوان ورودی گاز آرگون به کار می آید و دیگری نیز هوا را از خود خارج می کند. در نهایت، روی این دو سوپاپ، درپوشی نیز گذاشته می شود تا هیچ گونه مشکلی پدید نیاید.

کانکتور اسپیسر آلومینیومی

بعد از این که اسپیسرها را به لایه های شیشه چسباندیم، لازم است که نقاط باقی مانده ای که هنوز به هم وصل نشده اند را از طریق کانکتور اسپیسر وصل کنیم.

رطوبت گیر

یکی از مهم ترین نکات در مورد شیشه های دو جداره این است که به هیچ وجه رطوبت به داخل آن نفوذ نکند. به همین دلیل است که در میان فاصله ی داخلی اسپیسر، مواد رطوبت گیری مثل سیلیکاژل پُر می کنند و نقش جذب رطوبت را بر عهده خواهد گرفت. در کل شیشه های دوجداره وقتی که رطوبت می گیرند، کارکرد و توانایی خود را از دست می دهند و در ضمن، منظره ی بسیار ناخوشایندی از پنجره ها می سازند.

گاز آرگون

گاز آرگون را با استفاده از یک دستگاه مخصوص و از راه ورودی سوپاپ ها به داخل شیشه تزریق میکنند.البته ممکن است که از گازهای دیگری نیز برای پر کردن شیشه ی دوجداره استفاده شود البته رایج ترین گاز، همین گاز آرگون است.

چسب پلی سولفات: یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد شیشه های دوجداره وجود دارد این است که برای عایق بندی نهایی آن ها نیز باید از چسب مخصوصی استفاده شود. این چسب غالبا چسب پلی سولفات است که البته ضخامت و نوع آن باید توسط تولید کننده مشخص گردد.

مدل شیشه دو جداره

مراحل ساخت شیشه های دوجداره

در ساخت شیشه های دوجداره، نکات خیلی زیادی باید رعایت شود. در ادامه می خواهیم به مراحل ساخت شیشه های دو جداره در کارگاه های ساخت شیشه اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

برش جام های شیشه: اولین نکته ای که در مورد برش جام های شیشه ای باید بدانید است که توسط الماس بریده می شوند تا دقت برش بالاتر برود. در ضمن ابعاد اولیه ی این جام های شیشه ای 225 در 321 است که روی میز قرار داده می شود و سپس به ابعاد مورد نیاز در می آید.

شست و شوی شیشه ها

در گام بعدی باید به سراغ شستن شیشه ها رفت. دستگاه مخصوصی برای انجام این کار وجود دارد که دقت فراوانی برای شستن شیشه به خرج می دهد و تمام اتوماتیک است.

ساخت قاب اسپیسر

برش اسپیسر ها نیز باید بر اساس ابعاد شیشه باشد و سپس به شکل چهار کلاف در بیاید. در نهایت آ« را روی یکی از شیشه ها می گذارند و جداره ی خارجی را رویش پرس می کنند.

تزریق ضد رطوبت در اسپیسر

همان طور که در بالای همین متن اشاره کردیم نیازمند یک سری ماده مثل سیلیکاژل هستیم تا جلوی نفوذ رطوبت و نم را بگیرد. در این مرحله، سیلیکاژل را داخل اسپیسر تزریق می کنیم.

چسب زنی اولیه

در ساخت شیشه های دو جداره، دو مرحله ی چسب زنی وجود دارد که در مرحله ی اولیه، باید دور تا دور شیشه ی دوجداره را چسب زد به جز سوپاپ های موجود در گوشه های شیشه! چرا که لازم است در ادامه گاز آرگون از طریق همین سوپاپ ها به داخل شیشه تزریق شود.

تزریق گاز آرگون

در این مرحله، باید گاز آرگون را به داخل شیشه تزریق کرد. البته لازم به ذکر است که این کار نیز توسط دستگاه های پیشرفته ای صورت می گیرد.

چسب زنی ثانویه

در آخرین مرحله نیز به سراغ چسب زنی ثانویه می رویم. این مرحله انجام می شود تا هیچ گونه شک وتردیدی در رابطه با خروج گاز از حفره های شیشه یا سوپاپ ها باقی نماند و همه چیز به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد. در نهایت و بعد از انجام این مرحله، کار ساخت شیشه دوجداره به پایان می رسد و برای نصب در داخل چارچوب پنجره آماده خواهد بود.

شیشه دوجداره 4

فارش شیشه دو جداره

تولید کننده های زیادی در ایران وجود دارند که اقدام به ساخت شیشه های دو جداره می کنند. هر یک از آن ها کیفیتی مخصوص به خود دارند و ممکن است از شیوه های متفاوت تری در ساخت شیشه های دوجداره بهره بگیرند.

اما در صورتی که می خواهید یک شیشه ی دوجداره ی با کیفیت و مرغوب را خریداری کنید، توصیه می کنیم سری به وب سایت شباک صنعت بزنید. این گروه صنعتی سالهاست که در زمینه تولید شیشه و درب فعالیت دارد و تقریبا جزو پیشتازان فروش آنلاین درب و پنجره به حساب می آید.

شما می توانید از میان تنوع بسیار بالای محصولات این وب سایت، کالای مورد نیازتان را تهیه کنید و سفارش خود را در اسرع وقت دریافت نمایید.

هم چنین شباک صنعت، ضمانت کیفیت کالا نیز دارد. کافیست همین الان سری به وب سایت شباک صنعت بزنید و شیشه ی مورد نیاز خود را سفارش دهید. تجربه ی صدها پروژه ی موفق در تهران و شهرستان ها، شباک صنعت را در مورد سفارش پنجره های دوجداره، پیشتاز کرده است.

در نهایت امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد و توانسته باشیم اطلاعاتی در زمینه شیشه های دوجداره در اختیارتان قرار دهیم.