تعویض شیشه پنجره دوجداره

تعویض شیشه پنجره دو جداره

شیشه از اجزای مهم پنجره دوجداره است که باید دقت زیادی در نگه داری از آن صورت بگیرد. شیشه ها نقش مهمی در پنجره های دوجداره دارند و باید در حفظ و نگهداری آنها تلاش کنیم. اگر شیشه دچار مشکل شود پنجره دوجداره آسیب می بیند و حالت استاندارد خود را از دست می دهد و دیگر کارایی نخواهد داشت. در واقع بزرگ ترین هدف از نصب پنجره های دو جداره این است که کارکرد بی نظیر آن ها را در اختیار داشته باشیم.

بنابراین در صورتی که شاهد شکستگی یا ترک خوردگی  شیشه پنجره دوجداره شدید باید سریعا آن را تعویض کرد. در شرایطی که در اینجا به شما توضیح خواهیم داد باید شیشه پنجره دوجداره تعویض شود.

شکسته شدن شیشه دوجداره، بسیار طبیعی است. به هرحال شیشه های این پنجره نیز ممکن است تحت فشار بالا دچار شکستگی و آسیب شوند. به همین خاطر است که همواره باید نحوه تعویض شیشه پنجره دو جداره را بلد باشید. واقعیت این جاست که اگر خودتان دستی به آچار دارید می توانید این کار را انجام بدهید. اما در غالب مواقع از نیروهای ماهر و متخصص باید کمک بگیرید.

به هرحال خوب است که بدانید نحوه انجام این کار به چه صورت است تا بتوانید متخصص خوب از بد را تشخیص بدهید.

در ادامه این مطلب می خواهیم به شکل گام به گام، مراحل تعویض شیشه پنجره دو جداره را برایتان توضیح بدهیم. با ما همراه باشید.

گام اول

اولین کاری که باید برای تعویض شیشه ی پنجره ی دو جدار در پی بگیریم این است که اطلاعات شیشه را به دست آوریم. این اطلاعات می تواند شامل رنگ، شخامت و جنس شیشه باشد. غالب مواقع تمامی این اطلاعات در برچسب روی شیشه درج شده است. معمولا در همان روزهای ابتدایی، افراد برچسب روی شیشه ها را از جا در می آورند. اما قبل از این که آن را دور بریزید بهتر است اطلاعات نوشته شده روی آن را در جایی حفظ کنید. چرا که ممکن است بعدها برایتان مفید باشد.

از روی این برچسب می توانید ضخامت، رنگ و حتی ضخامت اسپیسر میان دو جداره ی شیشه را به دست آورید. هم چنین اگر نیازمند اطلاعات مربوط به هر پروژه در شرکت تولید کننده ی شیشه باشد، می توانید آن را از روی برچسب شیشه به دست آورید.

اما اطلاعات مندرج روی برچسب به چه دردی می خورند و در کجا استفاده می شوند؟ در ادامه به توضیح این نکته پرداخته ایم.

زمانی که می خواهید شیشه ی پنجره دوجداره را تعویض کنید و شیشه ی جدیدی سفارش دهید، نیازمند اطلاعات زیر هستید:

رنگ شیشه

یکی از مهم ترین المان های هر شیشه ای، رنگ آن است. شیشه های رنگ های مختلفی مثل رفلکس برنزی، نقره ای، آبی، طلایی و حتی سبز دارند که هر کدام زیبایی منحصر به فردی دارند. اما برای این که بفهمید یک شیشه چه رنگی دارد، کافیست آن را در حالت شب و روز چک کنید. مطمئنا تغییر رنگ آن را شاهد خواهید بود.

ضخامت شیشه و اسپیسر

همان طور که گفتیم اگر می خواهید خیلی ساده و راحت به اطلاعات مربوط به ضخامت و اسپیسر شیشه دست پیدا کنید می توانید از برچسب اطلاعات روی شیشه استفاده کنید. اما در صورتی که آن را از دست داده اید، برای تشخیص ضخامت می توانید شیشه را از چارچوب خود خارج کنید. سپس با استفاده از ابزارهای اندازه گیری، در ابتدا ضخامت کلی شیشه را بررسی کنید. سپس هر یک از شیشه های پنجره را به صورت جداگانه نیز اندازه گیری می کنیم. بعد از این که این عددها را به دست آوردیم به سادگی می توان ضخامت اسپیسر را نیز محاسبه کرد. در واقع اسپیسر به فاصله ی میان دو شیشه ی پنجره دوجداره گفته می شود.

یادتان باشد که اگر تصمیم به تعویض شیشه پنجره دوجداره ی خود دارید، بعد از اندازه گیری ابعاد و ضخامت آن، بهتر است شیشه را دوباره سر جای خود برگردانید چرا که تا آماده شدن شیشه، ممکن است چند روزی طول بکشد.

ابعاد شیشه دوجداره: اگر نمی خواهید که شیشه ی پنجره دوجداره را از جای خود دربیاورید و آن را در چارچوب خود می خواهید نگه دارید، توصیه می کنیم که برای اندازه گیری ابعاد آن، عرض و ارتفاع شیشه و البته پشت تا پشت زوار پنجره دوجداره را متر بزنید و سپس جمع آن ها را منهای یک سانتی متر بکنید. منظور از پشت تا پشت زوار، بخشی است که زوار به پروفیل پنجره متصل می شود.

با در اختیار داشتن این اطلاعات خیلی راحت می توانید شیشه پنجره دوجداره خود را تعویض کنید. باز هم باید اشاره کنیم که تعویض شیشه های پنجره دوجداره حتما باید توسط تیم متخصص انجام بگیرید. این مطلب را برای افرادی نوشته ایم که خودشان دستی به آچار دارند و از ساز و کار امور فنی آگاهی دارند.

گام دوم

بعد از این که شیشه ی شکسته یا نیازمند ترمیم را از چارچوب پنجره درآوردیم و شیشه ی جدید نیز رسید؛ بهتر است که عملیات تعویض را انجام داد. برای انجام این کار می توانید در ابتدا، زوارها را بیرون آورد. برای درآوردن زوارها باید از اهرم هایی مثل کاردک، پیچ گوشتی که سری پهنی دارد و یا از ابزارهای دیگری استفاده کرد. باید لبه ی این ابزار پهن باشد تا بتوان آن را در شیار بین زوار و پروفیل پنجره قرار داد و زوار را به جهت مخالف هل داد تا زوار از پروفیل جدا شود.

اگر می خواهید که کنترل بیشتری بر پروسه ی در آوردن شیشه داشته باشید و از آسیب دیدن خودداری کنید، می تونید اول زوارهای عمودی یا ارتفاعی را بیرون بیاورید و سپس زوار عرضی بالا و در نهایت هم زوار پایین را با نگه داشتن شیشه ی دو جداره بیرون آورد. به این صورت، شیشه ی پنجره دو جداره، به صورت ناگهانی و یک باره از زوار جدا نمی شود و سقوط نمی کند.

در نهایت کافیست که چند ضربه روی شیشه پنجره دو جداره بزنید تا به طور کامل از چارچوب خودش جدا شود. بعد از جدا شدن شیشه، باید زیر شیشه یا همان تاکوزها را روی پروفیل مرتب کنیم.

اما برای نصب یک شیشه ی جدید، بعد از جای گذاری شیشه ی، زوارها را جای گذاری می کنیم. یادتان باشد که زوارها، بسیار حساس و آسیب پذیر هستند. به همین خاطر بهتر است که برای ضربه زدن روی آن ها از چکش های غیر فلزی استفاده کنید تا دچار آسیب نشوند. برای این که جا زدن زوارهای عمودی، در ابتدا سر و ته زوار را قرار می دهیم و در نهایت نیز بخش میانی را جا خواهیم زد.

تا به این جای کار، تنها با نحوه ی درآوردن و تعویض شیشه ی پنجره ی دوجداره معمولی آشنا شدید، اما گاهی مواقع این شیشه ها در پنجره های ریلی یا کشویی یا… قرار دارند و به این ترتیب ممکن است که نحوه ی درآوردن آن ها اندکی متفاوت باشد. البته لازم نیست نگران باشید چرا که به طور کلی، نحوه ی بیرون آوردن شیشه ها از چارچوب پنجره ی دو جداره کار پیچیده ای نیست. در ادامه می خواهیم به توضیح این نکات بپردازیم و بگوییم که چگونه می توان شیشه های پنجره های متفاوت را تعویض کرد. با ما همراه باشید.

نحوه تعویض پنجره دو جداره ریلی

خیلی ساده و راحت می توانید این کار را انجام بدهید. همان طور که می دانید پنجره های ریلی از دو بخش مجزا تشکیل شده اند. این پنجره ها یک بخش متحرک دارند و یک بخش ثابت! شیشه ای که روی لنگه ی متحرک پنجره قرار گرفته است، روی تعدادی چرخ قرار گرفته و حرکت می کند. برای این که بتوانید شیشه ی این نوع پنجره های دوجداره را تعویض کنید، کافیست که به سراغ پنجره تان بروید و شیشه را بلند کنید و آن را از پروفیل خارج سازید. برای این که شیشه ها راحت تر خارج شوند، بهتر است کمی ریل ها را روغن کاری کنید تا روان شوند. در مرحله ی بعد؛ باید شیشه را تا قسمتی بالا بکشید که چرخ های بخش انتهایی آن از شیار قاب پنجره جدا شوند. در نهایت نیز باید شیشه را به سمتی که چرخ ها خارج شده اند، هل بدهید تا شیشه به طور کامل از پروفیل خود جدا شود.

تعویض شیشه های پنجره دوجداره کشویی

همان طور که اشاره کردیم پنجره ها ممکن است انواع و اقسام زیادی داشته باشند که نحوه ی باز و بسته شدن آن ها نیز متفاوت باشد. در بخش های بالا با تعویض پنجره های دو جداره ریلی و ساده آشنا شدید و حالا می خواهیم به سراغ آموزی نحوه ی تعویض شیشه ی پنجره دوجداره کشویی برویم. همان طور که می دانید دسترسی به بخش خارجی یک شیشه کار بسیار سختی است. به همین دلیل است که برای تعویض و یا حتی تمیز کردن آن باید آن ها را از جای خود خارج کنیم. برای انجام این کار، بهتر است کمی صبر و حوصله داشته باشید چرا که کار آسانی نیست. قبل از هر چیزی باید دقت نگاه کنید که شاسی ها یا دکمه هایی که شیشه را نگه داشته اند را پیدا کنید. بعد از آن پیچ هایی که چهار گوشه ی پنجره را محکم کرده اند، را کمی شل کنید اما به طور کامل باز نکنید.

در وهله ی باید باید یک قطعه لاستیکی شکل را در چارچوب فریم کشویی پیدا کنید. این قطعه لاستیکی که با نام لنگه نیز شناخته می شود، در محل تلاقی شیشه ها قرار گرفته است. بعد از آن پیچ گردگیر را که بخش بالایی لنگه ی باز شو قرار دارد، آزاد کرده و آن را باز کنید. در نهایت نیز لنگه را بالا بکشید و آن را از داخل ریل بیرون بیاورید.

تعویض شیشه پنجره های معمولی

تا به این جای کار در مورد تعویض شیشه پنجره های دو جداره معمولی صحبت کرده ایم. اما باید بدانید که تعویض شیشه ی پنجره های معمولی نیز کار سخت و پیچیده ای نیست و خیلی ساده می توانید آن را انجام بدهید. قبل از هر چیزی بهتر است که نوع فریم پنجره را تشخیص بدهید. بعد از آن به سادگی پیچ های چهار گوشه ی قاب پنجره را باز کنید و با کمی ضربه زدن، شیشه را از جای خود دربیاورید. در نهایت شیشه ی جدید را داخل قاب گذاشته و پیچ ها را سفت کنید. تعویض شیشه ی پنجره های معمولی بسیار راحت تر و ساده تر از آن چیزی است که می توانید تصور کنید.

قیمت شیشه های پنجره دو جداره

اما حالا که با نحوه ی تعویض انواع شیشه های دوجداره آشنا شدید، شاید بد نباشد که اندکی هم راجع به قیمت هر یک از انواع شیشه های پنجره ی دوجداره صحبت کنیم. در واقع نمی توان قیمت واضح و مشخصی برای این محصول در نظر گرفت. علاوه بر تنوعی که در این محصول وجود دارد، قیمت های آن نیز روز به روز در حال تغییر است و نمی توان به سادگی، قیمت مشخصی برای آن عنوان کرد.

اما به طور کلی فاکتورهایی وجود دارند که در قیمت شیشه ی پنجره های دو جداره موثر هستند. فاکتورهایی مثل ضخامت شیشه ی دو جداره، کیفیت شیشه، میزان گاز آرگونی که در شیشه تزریق شده است، نوع چسب به کار رفته در آن و چند فاکتور هم دیگر!

به طور کلی می توان گفت که هر چه کیفیت ساخت پنجره ی دوجداره بیشتر باشد، احتمالا قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. اگر به دنبال یکی از بهترین جاها برای خرید یا تعویض شیشه پنجره ی دو جداره می گردید، ما به شما شباک صنعت را پیشنهاد می کنیم. این گروه صنعتی با 12 سال سابقه ی مستمر در تولید و عرضه ی درب و پنجره می تواند بهترین انتخاب شما باشد.

دلایل باز کردن پنجره های دوجداره

علاوه بر این که گاهی نیاز به تغییر و تعویض شیشه های پنجره ی دوجداره وجود دارد، دلایل دیگری نیز هست که بخواهید شیشه را باز کنید. در ادامه به برخی از این دلایل اشاره کرده ایم:

اصلاح رگلاژ پنجره ی دوجداره

یکی از اصلی ترین دلایل باز کردن شیشه های پنجره ی دوجداره این است که به درستی رگلاژ نشده اند. حتما دیده اید که گاهی مواقع پنجره های دو جداره به سختی باز می شوند و یا آن قدر سفت و سخت هستند که اصلا نمی توان آن ها را باز کرد. یکی دیگر از مشکلات آن ها این است که باز نمی ماند و اتوماتیک بسته می شوند. در چنین شرایطی باید رگلاژ پنجره را درست کرد.

سرما و گرما یا عوامل خارجی وارد می شوند.

یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از پنجره های دو جداره این است که حتما جلوی ورود یا خروج انرژی و یا عوامل خارجی را بگیرند. گاهی ممکن است که احساس کنید سرما به خانه وارد شده است و پنجره ها به درستی کیپ نشده اند. یا این که در فصل گرما، هوای خانه به اندازه ی کافی خنک نیست. ورود گرد و غبار نیز یکی دیگر از دلایلی است که نشان می دهد؛ نصب شیشه ی پنجره دوجداره به درستی صورت نگرفته است. در چنین شرایطی باید آستین ها را بالا بزنید و هر چه سریع تر، نصب پنجره ی دو جداره را اصلاح کنید. ممکن است مشکل از درزهای پنجره باشد که در چنین وضعی باید شیشه را تعویض کنید.

تعمیر شیشه پنجره ی دوجداره

گاهی مواقع نیز ممکن است که شیشه ی پنجره دوجداره دچار آسیب شده باشد و لازم است که آن را تعمیر کرد. مثلا ترک برده باشد یا کارایی سابق خود را نداشته باشد. در چنین شرایطی نیز توصیه می کنیم که هرچه سریع تر برای تعمیر و یا تعویض شیشه دوجداره اقدام کنید.

عایق صوتی به خوبی صورت نمی گیرد

یکی از کارکردهای اصلی پنجره های دو جداره این است که عایق صوتی محسوب می شوند و اجازه ی ورود و خروج صدا را نخواهند داد. در صورتی که این کارکرد دچار ایراد شده است، باید هر چه سریع تر برای تعمیر آن اقدام کنید.

تعویض یراق آلات صدمه دیده

یکی دیگر از بخش های مهم هر پنجره ای، ابزار و یراق آن است. گاهی مواقع ممکن است که پنجره به درستی باز و بسته نشود. اگر متوجه شدید که ممکن است ایراد از ابزار و یراق باشد، باید برای تعویض آن اقدام کنید. ممکن است با تعمیر آن ها هم کارتان راه بیفتد اما برخی مواقع تنها راهکاری که برایتان باقی می ماند، تعویض این یراق آلات است. در این مورد بهتر است به یک کارشناس خبره و ماهر مراجعه کنید. این کار تخصصی است و نیاز به مهارت بالایی دارد.

گاز زدن

یکی دیگر از ایراداتی که ممکن است برای شیشه ی دوجداره پیش بیاید این است که گاز میان فضای خالی بین دو لایه شیشه دچار ایراد شده باشد. به همین خاطر است که هر از چند گاهی برای این عملکرد پنجره ی دوجداره ی خود را بالاتر ببرید، می توانید از گاز آرگون استفاده کنید. این کار باعث می شود که فضای میان دو لایه شیشه بهینه تر شود.

مشاهده عرق کردن میان دو جداره ی شیشه

اگر متوجه شدید که فاصله ی میان دو شیشه، دچار بخار گرفتگی و عرق شده است، احتمالا باید شیشه را باز کردن و آن را تعویض کنید. البته راه کارهایی هم برای ترمیم و حل این مشکل وجود دارد که در مطلب دیگری به آن می پردازیم.

زمانی که پنجره دوجداره درب بر اثر فشار بشکند

در این حالت می توان متوجه شد که گالوانیزه آهن که برای مقاومت بیشتر پروفیل می باشد و در میان آن قرار می گیرد یا استفاده نشده و یا مقدار استفاده شده ی آن ضخامت لازم را ندارد. همچنین ممکن است که تفاوت دمای بیرون و داخل و یا عدم برخورداری از آرگون دلیل این موضوع باشد.

همچنین اگر فرآیند دوجداره شدن انجام نشده باشد این مشکل پیش می آید. در این حالت مقاومت شیشه پنجره دوجداره پایین می آید و باعث شکستگی یا خرابی آن می شود.

اگر موارد فوق را مشاهده کردید باید شیشه پنجره دوجداره را تعویض کنید. اگر بخواهید تعویض شیشه پنجره دوجداره را انجام دهید باید ضخات جداره ها را داشته باشید تا بتوانید به راحتی شیشه دوجداره راسفارش دهید.
به طور کلی، ضخامت این نوع شیشه ها بین 80 الی 240 است. بسته به کاربردی که از آن ها انتظار دارید می توان یکی از این ضخامت ها را انتخاب کرد.

برای تعویض نیز باید نهایت دقت را داشت تا بتوان به درستی اینکار را انجام داد و مشکلی برای پنجره پیش نیاید.

در نهایت امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

برای خرید و نصب درب و پنجره UPVC می توانید با شباک صنعت تماس گرفته و سفارش خود را ثبت نمایید.

تیم ما بهترین محصولات را با نازلترین قیمت به شما ارائه خواهد داد.

مشاوره طراحی، تولید و اجرا در و پنجره UPVC  و آلومینیوم با شیشه دوجداره و سه جداره در شباک صنعت

نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.