درب ضد حریق

 

در ضدحریق

 

انواع درب ضد حریق

همان طور که گفتیم کیفیت و جنس درب های ضد حریق در کارکرد آن ها بسیار موثر هستند. در ادامه می خواهیم به دو نوع بسیار رایج درب های ضد حریق اشاره کنیم. با ما همراه باشید:

درب ضد حریق فلزی

این نوع درب ها، به در آتش نشانی نیز مشهورند. معمولا برای ساختمان هایی به کار می روند که ارتفاعی کمتر از 23 متر دارند. هم چنین باید این نوع درب های فلزی بر اساس استانداردهای آتش نشانی باشند و تاییدیه سازمان نظام مهندسی را نیز گرفته باشند. این درب ها معمولا یک دستگیره ی بازشو از پشت دارند که حتما مجهز به آرم هم باشند. به طور کلی جنس این درب ها از فلز است. روکش چارچوب این درها نیز از جنس ورق های گالوانیزه فولادی هستند. یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که این درب ها دارند این است که در داخل ساختار آن ها از نوعی ماده استفاده می شود که مقاومت آن در برابر حرارت تا 850 درجه است. هم چنین باید تمام ابزار و یراق آلات این درب نیز در برابر حرارت مقاوم باشند.

ناگفته نماند که درزگیر این درب نیز باید به نوعی باشد که اجازه خروج دودها و گازهای سمی را ندهد. می توانید این درب ها را در رنگ ها و طرح های مختلفی تهیه کنید.

بیشتر مواقع ضخامت این درب ها تا 5.5 سانتی متر است. وزن آن ها نیز باید مطابق با استاندارهای سازمان آتش نشانی باشد که حدود 100 کیلوگرم است. ابعاد این درب نیز باید با عرض 105 الی 110 سانتی متر باشد.

درب ضد حریق چوبی

همان طور که از نام آن پیداست این نوع درب ها، چارچوبی از جنس چوب دارند. این درب ها، در بخش پایینی خود یک قسمت متحرک دارند که وقتی بسته می شود، محرکت قسمت پایینی است و به این ترتیب مانع از ورود دود می شود. بر اساس استانداردهای آتش نشانی ضخامت این در باید 1.5 سانتی متر باشد. اگر ارتفاع ساختمان بیشتر از 23 متر است، بر اساس استانداردهای موجود باید از این درب های ضد حریق استفاده کرد که به آن ها درب های دود بند نیز گفته می شود. جنس چوب این درب ها، از نوع خشک است و نباید هیچ گونه کنده کاری و برجسته کاری هم روی آن باشد.

یکی از دلایل محبوبیت این نوع درب های ضد حریق این است که نصب ساده تری دارند و به سادگی می توان از آن ها استفاده کرد. می توان این درب ها را هم روی چارچوب های فلزی نصب کرد هم چوبی! البته این نکته بستگی به استانداردهای موجود دارد و شما باید بر اساس این نکات، یکی از این چارچوب ها را انتخاب کنید.

نکته ی خیلی مثبت این نوع درب ها این است که بسیار زیبا می باشند و محیطی طبیعی به فضا می دهند. هم چنین باید اشاره کنیم که مقاومت این نوع درب ها در برابر حرارت و آتش سوزی بسیار بالاست. متریال به کار رفته در این نوع درب های ضد حریق باعث شده است که قیمت بالاتری نسبت به دیگر درب ها داشته باشد. البته مزایای آن باعث شده است تا خیلی ها ترجیح بدهند که از درب ضد حریق چوبی استفاده کنند.

ایمنی ساختمانی که در آن زندگی می‌کنیم، یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای یک سازه‌ی استاندارد است. باید ازهرجهت اطمینان حاصل شود که خطری ساکنین را تهدید نمی‌کند.  این درب‌ها، همان‌طور که از نامشان نیز پیداست، مانع از عبور آتش می‌شوند و به‌این‌ترتیب اجازه نمی‌دهند که آتش به بخش‌های دیگر ساختمان نیز نفوذ کند.یکی از بهترین روش‌های ایمن‌سازی ساختمان، استفاده از درب‌های ضد حریق است.

معمولاً یکی از اصلی‌ترین مکان‌هایی که از در ضد حریق استفاده می‌شود، درراه‌پله اضطراری ساختمان است. معمولاً دری که به این راه‌پله می‌رسد، از جنس درب‌های ضد حریق است.

 

دربهای ضدحریق

مشخصات درب ضد حریق

از اصلی‌ترین مشخصات درب ضدحریق این است که در ساختار آن‌ها از موادی مثل پشم سنگ استفاده‌شده است که عایق حرارت می‌باشند.

هم‌چنین سایزهای این نوع از درب‌های ساختمانی متفاوت و مختلف است. بسته به این‌که از این درب در کجا استفاده می‌کنید( راه‌پله، راهروهای بیمارستان، نیروگاه‌ها و …) ممکن است مشخصات این نوع درب‌ها متفاوت شود.

اما به‌طورکلی می‌توان گفت که عموم درب‌های ضد حریق بالاتر از 100 کیلوگرم وزن‌دارند و دستگیره‌های آن‌ها هم از جنسی است که دچار داغی و حرارت بیش‌ازحد نخواهد شد.

این درب‌ها ممکن است از جنس فلز، چوب و شیشه باشند.

نصب درب ضد حریق

درب‌های ضد حریق به نحوه‌ی خاصی نصب می‌شوند و درصورتی‌که نکات مربوط به نصب درب را در نظر نگیرید، ممکن است به‌درستی کار نکنند. اما این موارد چه هستند؟

قبل از هر چیزی باید دقت داشته باشید که شکافی که میان کناره‌ها و بخش بالایی درب است، زمانی که درب بسته می‌شود، بیشتر از 4 میلی‌متر نباشد. شکاف پایین در هم نباید بیشتر از 8 میلی‌متر باشد. اما چرا؟ خب پاسخ واضح است. اگر این شکاف بزرگ باشد، دود و آتش به‌راحتی از داخل آن عبور خواهند کرد.

دومین نکته این است که درب‌های ضد حریق یک درزگیر پف شونده دارند. حواستان باشد که این درزگیر آسیب خاصی ندیده باشد. اما چرا؟ خب طراحی این درزگیرهای پف شونده به صورتی بوده است که به هنگام آتش‌سوزی پف می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که دود و آتش عبور کنند.
اگر اولین بار است که درب ضدحریق استفاده می‌کنید، حتماً حواستان باشد که برچسب ضد حریق داشته باشد.

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که هنگام نصب درب ضدحریق باید به آن دقت کنید این است که به تمام لولاهای درب دقت داشته باشید که سر جای خود قرار داشته باشند.

 

درب ضدحریقی

قیمت درب ضد حریق

قیمت این درب‌ها، نسبت به درب‌های ساده، طبیعتاً گران‌تر است. چراکه درجاهای به خصوصی مانند بیمارستان و نیروگاه‌ها استفاده می‌شود. جاهایی که بحث امنیت مطرح می‌شود. اما به‌طورکلی، بسته به جنس، سایز و ابعاد درب ضدحریق، قیمت آن‌ها از حدود 2 میلیون تومان آغاز می‌شود.

خرید درب ضد حریق

وب‌سایت شباک آماده پاسخ‌گویی به تمام سؤالات شما عزیزان در این مورد هست. امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد.