نمای کرتین وال

 

کرتین وال

 

کرتین وال در زبان فارسی به معنای دیوار پرده‌ای می‌باشد که این معنی ذهن ما را به سمت دو قسمت این کلمه یعنی دیوار و پرده سوق می‌دهد. ازآنجاکه دیوار به معنای یک جداکننده می‌باشد و پرده نیز به سبکی و شفافیت اشاره دارد، بنابراین می‌توان نمای کرتین وال را این‌طور معنا کرد که نمایی است که غالباً از کنار هم قرار گرفتن قاب‌های آلومینیومی و شیشه‌ای به شکل مشبک ساخته می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که نمای کرتین وال یک نمای شیشه‌ای ساختمان و به لحاظ ساختاری خود ایستا می‌باشد، به این معنا که وزن بالای شیشه، بر روی سازه کرتین وال و شاسی کشی‌های مربوطه سنگینی می‌کند و هیچ بار مرده‌ای حاصل از وزن شیشه‌ها و بار انرژی‌های حاصل از باد، طوفان و … که متوجه پوسته خارجی یا نما می‌باشد، متوجه خود ساختمان نخواهد بود. حال با توجه به این تعریف در ادامه این نوشتار از شباک صنعت شمارا با کرتین وال و مزایای خاص آن بیشتر آشنا می‌کنیم.

 

 

نمای کرتین وال

آشنایی با انواع کرتین وال

نماهای کرتین وال بر اساس پروفیل‌های آلومینیومی حاضر در آن‌ها در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که این موارد به شرح زیر است:

1. نمای کرتین وال فریم لس

به‌طورکلی می‌توان مطرح کرد که سیستم فول فریم لس دارای فریمی است که از پشت شیشه را قاب کرده و به‌واسطه لقمه‌های آلومینیومی مخصوص و متحرک روی لامل نگه‌داشته می‌شود. به‌این‌ترتیب، از خارجِ ساختمان تنها ژوین‌هایی مابین شیشه‌ها دیده خواهد شد. جالب است بدانید که یکی از پرکاربردترین نماهای ساختمان، نماهای فول فریم لس چراکه دارای زیبایی و آب‌بندی مناسب بوده و نصب و جاگذاری آسانی نیز دارد. در همین راستا لازم به ذکر است که نماهای شیشه‌ای نظیر نمای شیشه‌ای فریم لس با کرتین وال فریم لس تفاوت دارد. درواقع در نمای شیشه‌ای فریم لس غیر کرتین وال، به‌جای پروفیل آلومینیومی از پروفیل آهنی نظیر قوطی استفاده می‌شود. درحالی‌که درروش نمای کرتین وال شیشه‌ای فریم لس اگر به سطح شیشه بنگریم، شاهد سطحی یک دست خواهیم بود، اما فریم‌های شیشه‌ای به شکل سایه از زیر شیشه مشخص خواهد شد.

2. نمای کرتین وال فیس کپ

نمای کرتین وال فیس کپ به‌عنوان متداول‌ترین سیستم اجرای نمای کرتین وال معرفی می‌شود. در سیستم نمای کرتن وال فیس کپ اتصال پروفیل‌های آلومینیومی عمودی به سازه اصلی توسط نبشی و براکت و پیچ و مهره انجام‌شده و پروفیل‌های افقی نیز با لقمه‌های فیکس و یا کشویی به پروفیل‌های عمودی متصل می‌گردد و این مجموعه، سازه اصلی نمای کرتین وال را تشکیل می‌دهد. لازم است بدانید که در این نوع از نماها از ساختارهای مختلفی از قبیل شیشه‌های تک جداره، دوجداره و سه جداره می‌توان استفاده نموده و پس از نصب موقت شیشه‌ها در محل خود، از پروفیل موسوم به نگه‌دارنده شیشه جهت نصب دائم شیشه‌ها که با پیچ به سازه آلومینیومی نمای کرتین وال وصل می‌شود، استفاده می‌گردد. نمای کرتین وال فیس کپ به دلیل استحکام سازه‌ای مناسب، زیبایی و ایجاد دید عالی، تأمین نور ورودی کافی برای فضای داخلی ساختمان و … به یکی از الویت های اصلی معماران و طراحان پروژه‌های ساختمانی تبدیل‌شده است.

3. نمای کرتین وال نیم فیس کپ

نمای کرتین وال نیم فیس کپ یا نیم کپ زیرشاخه دیگری از نمای کرتین وال است. در سیستم نمای کرتین وال نیم فیس کپ، پروفیل‌های آلومینیومی عمودی به‌صورت مفصلی و با پیچ و مهره و برکت و نبشی فلزی به سازه اصلی ساختمان نصب‌شده و بااتصال پروفیل‌های افقی به پروفیل‌های عمودی، شبکه آلومینیومی اصلی نمای کرتین وال تشکیل می‌شود. به‌طورکلی نمای کرتین وال نیم فیس کپ همانند نمای شیشه‌ای کرتین وال فیس کپ می‌باشد با این تفاوت که در مراحل اجرای نمای کرتین وال نیم فیس کپ، قسمت پروفیل‌های عمودی و افقی ( عمدتاً افقی ) به‌جای نگه‌دارنده و درپوش از چسب‌های باقابلیت انبساط بالا و مقاوم در برابر اشعه خورشید استفاده می‌گردد.

 

نمای شیشه ای کرتین

آشنایی با مزیت‌های نمای کرتین وال

می‌توان با قطعیت گفت که نمای کرتین وال شیشه‌ای یکی از پرمصرف‌ترین انواع نماهای شیشه‌ای می‌باشد. درواقع زمانی که از شیشه برای نمای کرتین وال استفاده می‌شود، یک مزیت بزرگ برای نمای ساختمان محسوب می‌شود. چراکه نور به‌طور کامل به درون ساختمان تابیده‌شده و باعث بهینه‌سازی در انتقال نور و دمای محیط می‌شود؛ بنابراین، در یک نگاه کلی می‌توان مهم‌ترین مزیت‌های نمای کرتین وال را به شرح زیر دسته‌بندی نمود که شامل:

• سبکی ساختار و کاهش بار مرده ساختمان

• افزایش مقدار نور ورودی به ساختمان

• کاهش مصرف انرژی و عایق‌بندی کامل رطوبتی، حرارتی و صوتی

• سرعت‌بالای اجرا و امکان اجرا به‌صورت پیش‌ساخته و یا نیمه پیش‌ساخته

• امکان ترکیب آسان با سایر سیستم‌های پوشش نما

• دارای زیبایی و جلوه‌های خاص مدرن در شب و روز

• کاهش هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری ساختمان

• رفتار تنشی مناسب در مقابل نیروی زلزله

 

نما کرتین

آشنایی با روش‌های اجرای نمای کرتین وال

به‌منظور اجرای این نمای شیشه‌ای خاص در ساختمان‌های مختلف روش‌های مختلفی اعمال می‌شود که روش استیک و سیستم یونیتایزد ازجمله رایج‌ترین رویه‌های برای اجرای نمای کرتین وال است که در بخش زیر به‌اختصار آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

1. سیستم استیک در اجرای نمای کرتین وال

متداول‌ترین روش در اجرای کرتین وال روش استیک می‌باشد، بدین‌صورت که اجزای مختلف استراکچر اصلی شامل پروفیل عمودی و افقی در محل پروژه برش‌کاری شده و به‌صورت مجزا بر روی بدنه ساختمان نصب می‌شوند و سپس شیشه یا سایر مصالح پرکننده در داخل فریم‌های آلومینیومی قرار می‌گیرند. شاید بتوان گفت امروزه به دلیل صرفه‌جویی در هزینه حدود ۹۵ درصد پروژه‌های اجرایی در کشور به این روش اجرا می‌گردد.

2. سیستم یونیتایزد در اجرای نمای کرتین وال

در این روش تقریباً تمامی عملیات ماشین‌کاری و مونتاژ سازه اصلی نمای کرتین وال و حتی مونتاژ اتصالات، یراق‌آلات و واشرها و شیشه در داخل کارخانه صورت می‌گیرد و در قطعات کوچک‌تری که ازنظر وزن و ابعاد قابل‌نصب باشد به‌صورت آماده به کارگاه محل نصب حمل می‌شود. مزیت این روش کنترل کیفیت اجرا به‌صورت مداوم می‌باشد و نتیجه بهتری در اجرای کار خواهد داشت. از طرفی می‌توان از نقاط ضعف اجرای این سیستم به هزینه بالای آن اشاره کرد.

قیمت نمای کرتین وال

برای استعلام قیمت با شباک تماس بگیرید.

خرید نمای کرتین وال

برای خرید مطمین و سالم به سایت شباک اطمینان کنید که شباک صنعت محصول را با قیمت مناسب و کیفیت بالا در اختیار شما قرار میدهد.