درب الکترو گالوانیزه


امروزه درب های زیادی در بازار عرضه می شوند که هر یک از آن ها، خواص و ویژگی های مخصوص به خود را دارند. یکی از بهترین درب هایی که در بازار موجود است و از لحاظ استحکام و مقاومت همتا ندارد، درب های الکتروگالوانیزه است که از روکش الکتروگالوانیزه استفاده می کند.
اما قبل از این که به سراغ درب الکترو گالوانیزه برویم، می خواهیم اندکی راجع به روش الکترو گالوانیزه توضیح دهیم تا متوجه شوید از چه چیزی صحبت می کنیم.

الکتروگالوانیزه یا گالوانیزه سرد چیست؟

به طور کلی، معنای گالوانیزه کردن، محافظت از فلز در محیط هایی است که احتمال آسیب آن می رود. برای این که از فلز محافظت کنند، آن را به لایه ای از عنصر روی می پوشانند. به این فرآیند گالوانیزه کردن می گویند.

حال باید بدانید که گالوانیزه کردن به دو شیوه ی سرد و گرم انجام می شود. در شیوه ی گالوانیزه گرم، فلز مربوطه را در حوضچه مذاب روی قرار می دهند تا کل فلز با روی پوشانده شود.

اما در مورد گالوانیزه سرد که با نام الکتروگالوانیزه نیز شناخته می شود، دیگر خبری از غوطه ور کردن فلز در حمام مذاب نیست. کافیست در ابتدا فلز را از روغن و اسیدها زدود، سپس آن را درون یک حمام قرار داد و به تجهیزات الکترولیتی وصل نمود. زمانی که جهت جریان حرکت از قطب مثبت به قطب منفی خواهد بود، لایه روی تولید می شود.

به طور کلی این روش به عنوان گالوانیزه سرد یا الکتروگالوانیزه شناخته می شود.

از روش الکترو گالوانیزه برای ساخت محصولات زیادی از جمله درب های ساختمانی استفاده می شود.

ویژگی های درب الکترو گالوانیزه

همان طور که گفتیم، اساسی ترین مورد گالوانیزه یا الکتروگالوانیزه این است که برای استحکام بیشتر درب ها به کار می رود.

در واقع این روش باعث می شود که ورق فولادی به کار رفته در درب، استحکام بیشتری در برابر ضربه، خوردگی یا حریق داشته باشد.

البته باید اشاره کنیم که یکی از مهم ترین ویژگی های درب گالوانیزه این است که عایق خیلی خوبی در برابر سرما و گرما و صدا به حساب می آید. این مسئله به خاطر لایه ی عایقی است که در ساختار درب به کار رفته است.

روی درب های الکتروگالوانیزه، از هر دو طرف با روکش الکتروگالوانیزه پوشانده می شود. البته می توان از ورق های فولاد با روکش فسفات روی نیز استفاده کرد. ضخامت این ورق ها ممکن است به فراخور نیاز متفاوت باشند. هر یک از این ضخامت ها نیز در جای مخصوصی کاربرد دارند.

یکی دیگر از ویژگی روکش های الکتروگالوانیزه این است که در رنگ های متنوعی تولید می شوند و به این ترتیب تنوع دربهای الکتروگالوانیزه از لحاظ رنگ بسیار بالا خواهد بود. این رنگ ها تحت شرایط حرارتی خاصی روی روکش قرار می گیرند. رنگ درب های الکتروگالوانیزه ضد خش، ضد ضربه و مقاوم در برابر نور خورشید است.

 

باید بدانید که درب های الکتروگالوانیزه را می توان با روکش طرح چوب ساخت که معمولا به دو شکل اجرا می شود:

اولین روکش طرح چوب به این صورت است که بعد از رنگ آمیزی، به شکل صاف روی درب چاپ می شود.

روش دوم از روکش های پی وی سی طرح چوب استفاده می کند که با ورق ها را با استفاده از یک چسب مخصوص در شرایط مناسب ثابت نگه می دارند. به این ترتیب مقاومت و دوام آن بسیار بالا می رود.

یراق آلات دربهای الکتروگالوانیزه

مثل هر درب دیگری، درب های الکتروگالوانیزه نیز نیازمند یراق آلات مناسب هستند که به هنگام مراحل ساخت این درب ها، نصب می شوند. لولای این درب توسط پیچ M5 آلن ثابت می شود. به هنگام نصب قفل نیز می توان از قفل های مرغوبی استفاده کرد و آن را در جایی که روی درب پرس شده، نصب نمود.

دستگیره درب الکترو گالوانیزه و سیلندر آن را نیز می توان بنا بر سلیقه ی خود انتخاب کنید.

قیمت درب الکترو گالوانیزه

بخش مهمی از قیمت درب الکترو گالوانیزه به ابزار و یراقی برمی گردد که می خواهید در ساختار درب خود استفاده کنید. طبیعی است که هر چقدر لوازم و تجهیزات اضافه تری روی درب نصب کنید، قیمت آن نیز بالاتر خواهد رفت. به عنوان مثال قفل های کمکی، قفل های ایمنی، درکوب دوربین دار، فنر هیدرولیکی ، جاسازی مکان شیشه ی دید، گریل هواکش و ….می توانند بر قیمت تمام شده درب الکترو گالوانیزه بیفزایند.