درب اچ دی اف و ملامینه

در مقالات پیشین نیز بارها اشاره کرده ایم که درب ها امروزه در انواع و اقسام متنوعی ساخته و عرضه می شوند. بنابراین شما می توانید از این بازار متنوع، یکی از درب های مورد نظر خودتان را تهیه کنید.

در این مقاله تصمیم داریم راجع به درب اچ دی اف و ملامینه صحبت کنیم. بنابراین اگر هنوز تصمیمتان را نگرفته اید و می خواهید که بهترین درب ممکن را با توجه به بودجه تان تهیه کنید، ادامه ی این مطلب را از دست ندهید.

درب اچ دی اف

جنس اصلی درب های اچ دی اف از فیبرهای متراکم است که از روش خشک برای تولید استفاده می کند. چگالی این فیبرها بالای 800 کیلوگرم بر متر مکعب است.

برای ساخت درب اچ دی اف، از ورق های اچ دی اف روی تخته های چوبی استفاده می شود. به این صورت که هر دو طرف تخته چوب را با این ورق ها می پوشانند( به شکل پرسی).

این ورق ها را در کارخانه، با استفاده از دستگاه ممبران روکش می کنند و از پی وی سی نیز برای این روکش گذاری استفاده می شود. با استفاده از این دستگاه ها و روکش گذاری پی وی سی، درب های پی وی سی یا اچ دی اف به دست می آیند که محبوبیت خیلی زیادی هم در بازار پیدا کرده اند چرا که اساسا قیمت خیلی پایین تری نسبت به درب های تمام چوب یا ارزان دیگر دارند.

از درب اچ دی اف در کجا استفاده می شود؟

بیشتر مواقع این درب ها را برای اتاق خواب یا سرویس های بهداشتی استفاده می کنند. اما نباید فراموش کرد که این درب ها در دفاتر و ادارات نیز کاربرد زیادی دارند. به طور کلی به خاطر قیمت ارزان درب اچ دی اف، میزان استقبال از آن زیاد است.

 

قیمت درب HDF

یکی از اصلی ترین فاکتورهایی که به هنگام خرید درب مورد توجه قرار می گیرد، بحث مربوط به قیمت محصول است. خوشبختانه درب های اچ دی اف، قیمت پایینی دارند و تقریبا هر کسی می تواند آن ها را تهیه کند. هم چنین تنوع خوبی در رنگ دارند و می توانید هر رنگی که تمایل دارید را خریداری کنید.

انواع روکش های درب اچ دی اف

همان طور که اشاره کردیم اصلی ترین کاری که باید به هنگام تولید درب اچ دی اف در نظر داشته باشید این است که روکش مناسبی برای آن ها انتخاب کنید. این رویه ها علاوه بر این که مقاومت درب را افزایش می دهند، از ورود رطوبت به ساختار درب یا ضربه دیدن آن نیز جلوگیری می کنند. علاوه بر این زیبایی خیلی خوبی برای درب اچ دی اف نیز به همراه می آورند.

در ادامه به سه نوع رایجی روکش ها که برای درب اچ دی اف به کار میروند اشاره کرده ایم:

روکش هایی از جنس اچ دی اف به شکل ورق مسطح

این روکش ها از جنس HDF هستند و ضخامتی برابر با 3 میلی متر دارند. غالب مواقع از این جنس روکش به عنوان جایگزین بهتر MDF استفاده میشود. علاوه بر استفاده از روکش در درب ها، می توان از آن ها در ساختار میز تلویزیون، و دیگر دکورهای چوبی منزل استفاده کرد. روکش های اچ دی اف که در صنعت چوب استفاده می شود، غالب مواقع از جنس فیبر هستند.

ورق اچ دی اف قالب گیری شدهبرای ساخت این ورق ها، از خمیر اچ دی اف برای قالب گیری به شکل های مختلف استفاده می شود. در این ورق های تولید شده، نوعی رگه مشاهده می شود که شبیه به بافت چوب است و به این ترتیب می تواند ظاهری چوبی به این ورقه ها بدهد و در نهایت شکل نهایی درب را شبیه به درب های چوبی بکند.

ورق ملامینه

شاید یکی از معروف ترین ورق هایی که برای ساخت درب داخلی مورد استفاده قرار می گیرد ورق های ملامینه باشد. ضخامت معمول این ورق ها 3 میلی متر است و ظاهری براق یا مات دارند. یکی از اصلی ترین خصوصیات مربوط به ورق های ملامینه این است که ضد آب می باشند. به همین خاطر است که بیشتر مواقع از این رویه ها برای درب های نقاط مرطوب خانه مثل حمام و دستشویی استفاده می شود.

البته به خاطر ظاهر براق و درخشانی که دارند، گاهی مواقع از آن ها برای اتاق خواب نیز استفاده می شود.

درب ملامینه چیست؟

در بالای این قسمت به روکش هایی از جنس ملامینه اشاره کرده ایم. اما خود درب های ملامینه نیز بازار خوبی دارند. در واقع درب های ملامینه جزو درب های روکشی به حساب می آیند. اما اچ پی ال چیست؟ در واقع این کلمه، مخفف شده ی عبارت لمینت شده با فشار بالاست. به عبارت دیگر برای تهیه اچ پی ال، باید چند لایه ورق الیاف را که به رزین های عمل کننده آغشته هستند تحت فشار و گرمای خیلی زیاد به هم چسباند و در نهایت HPL را به دست آورد. ملامینه همان روکش اچ پی ال است. به همین خاطر است که درب های اچ پی ال به نام درب ملامینه نیز شناخته می شوند.

این روکش ها در نهایت مات یا براق تولید می شوند و در نتیجه نیازی هم به رنگ آمیزی ندارند.

نکته ای که باید بدانید این است که روکش های ملامینه را هم می توان روی سطح ام دی اف پیاده کرد و هم نئوپان! فرقی که این دو سطح دارند در ماده ی تشکیل دهنده ی آن هاست. MDF همانطور که میدانید از خمیر چوب پرس شده ساخته شده است و نئوپان را از خرده چوب پرس شده می سازند.

اصلی ترین مزیتی که درب ام دی اف نسبت به نئوپان دارد این است که مقاومت بیشتری دارد.

مزایای درب ملامینه

همان طور که اشاره کردیم اصلی ترین مزیت این درب ها، در این است که ضد آب میباشد و می توان در محیط های مرطوب از آنها استفاده کرد. همچنین در برابر بخار، ترک خوردگی و ورقه شدن نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهند.

یکی دیگر از مزایای بی نظیر درب های ملامینه این است که در برابر حرارت نیز مقاوم هستند و قادر هستند که حرارت هایی تا دمای 180 درجه سانتی گراد را متحمل شوند.

یکی از اصلی ترین مواد به کار رفته در ساختار درب های ملامینه چسب رزین فنولیک است. این ماده درب ملامینه را در برابر جریان الکتریسیته نیز مقاوم می کند. هم چنین اجازه ی نفوذ اسیدهای ضعیف را نیز نخواهد داد.

کاربرد درب ملامینه
درب های ملامینه ضخامت ورق های متفاوتی دارند. مثلا درب هایی با ضخامت 4 میلیمتر ورق ملامینه معمولا برای حمام و سرویس استفاده می شود.

رنگ بندی و طرح های این نوع درب زیاد است و خوشبختانه با هر سلیقه ای که دارید می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. بیشتر مواقع از این درب ها در جاهای زیر استفاده می شود:

· اداره های مختلف

· فرودگاه ها

· نمایشگاه ها

· ساختمان هایی که پارتیشن بندی شده اند

همچنین از ورق های ملامینه در ساخت کمدهای استخر، درب رختکن و … نیز استفاده می شود.

معایب درب های ملامینه

اما در کنار این همه مزیت، درب های ملامینه معایبی هم دارند که باید به آنها اشاره کنیم. یکی از اصلی ترین معایبی که درب های ملامینه دارند این است که چندان در برابر اسیدها و مواد قلیایی مقاومت نمی کنند.

همچنین ممکن است از ورق های بی کیفیت اچ پی ال در ساختار آنها استفاده شود که به این ترتیب منجر به ترک خوردن روکش در هنگام پرچ کاری می شود.

همچنین اگر ورق روکش درستی انتخاب نکنید، ممکن است اچ دی اف ملامینه دچار خمیدگی شود.

از دیگر معایب درب های ملامینه این است که به مرور زمان شفافیت و براقیت خود را از دست می دهند.

خرید درب HDF و ملامینه

یکی از اصلی ترین جاهایی که می توانید برای خرید درب به آنجا مراجعه کنید، وب سایت گروه شباک است. این وب سایت با پوشش کلیه ی محصولات مربوط به درب و پنجره و هم چنین ابزار و یراق مربوط به آن ها، می تواند بهترین مرجع شما برای خرید باشد. شما می توانید اطلاعات مربوط به هر کالایی را با دقت مطالعه کرده و پس از مقایسه ی قیمت ها، اقدام به خرید کنید.

هم چنین کارشناسان شباک صنعت آماده اند که پاسخگوی تمام سوالات شما در این مورد باشند.