چرا MDF برای درب ها بسیار محبوب شده است؟

بدیهی است که چوب در اینجا برنده است، درست است؟ این رایج ترین تصور در مقایسه بین چوب و تخته ام دی اف است. چوب به عنوان یک جنس محکم شناخته می شود در حالی که تخته MDF اغلب به عنوان یک جایگزین ضعیف و ارزان در نظر گرفته می شود. حقیقت این است که هر دو مزایا و معایب خود را دارند. علی رغم باور عمومی، چوب همیشه انتخاب برتر نیست. در برخی شرایط تخته ام دی اف ممکن است انتخاب بهتری باشد.

برای صاحبان خانه هایی که در حال ساخت و ساز یا بازسازی خانه هستند، دانستن تفاوت بین این دو متریال و ویژگی های هر یک ضروری است. در زیر، هم تخته ام دی اف و هم چوب را بررسی می کنیم و به مزایا و معایب هر کدام و بهترین کاربردهای آنها اشاره می کنیم.

چوب

چوب ماده اولیه اسباب و اثاثیه خانه برای هزاران سال بوده است. برای تعریف اهداف، چوب به چوب طبیعی اشاره دارد در حالی که اصطلاح “چوب مهندسی شده” به انواع دیگر مواد مبتنی بر چوب مانند تخته MDF اشاره دارد. با توجه به اینکه چوب فقط از یک ماده تشکیل شده است، چوب مهندسی شده مخلوطی از چوب واقعی، روکش، الیاف، رزین و چسب است.

مزایای چوب

استحکام و دوام – چوب به طرز چشمگیری محکم و مقاوم است. اگر به دنبال خرید چیزی هستید که برای چندین دهه دوام داشته باشد، اسباب چوبی عالی است. چوب آنقدر قوی است که در سرتاسر دنیا برای نصب کل ساختمان ها و حتی پل ها استفاده شده است. البته انواع مختلف چوب دارای سطوح مختلف مقاومت هستند. به عنوان مثال، بلوط قوی تر از سرو است و ماندگاری بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید : خرید درب ضدسرقت

زیبایی شناسی

از نظر ظاهر، چوب از نظر زیبایی بی نظیر است. دارای دانه بندی زیبایی است که باعث می شود ظاهری عالی به وسایل خانه بدهد. اگر زیبایی و سبک برای شما اولویت اصلی است، چوب انتخابی مطمئن است. اما درست مانند استحکام و دوام، انواع چوب های مختلف نیز کیفیت های زیبایی شناختی متفاوتی دارند. به عنوان مثال، در حالی که بلوط قرمز قوی تر از بلوط سفید است، بلوط سفید بیشتر استفاده می شود زیرا ظاهر بهتری دارد.

سفارشی سازی

هنگام استفاده از چوب ، وسایل خانه را می توان به روش های مختلفی از جمله شکل، پرداخت و رنگ سفارشی کرد.

ارزش

اسباب و وسایل ساخته شده از چوب نسبت به وسایل ساخته شده از چوب مهندسی شده ارزش بیشتری دارند، اگرچه در برخی موارد وسایلی از جنس MDF می تواند بسیار گران باشد. برای صاحبان خانه هایی که به دنبال قیمت بهتر برای خانه خود هستند، افزودن عناصر چوب می تواند برچسب قیمت را افزایش دهد.

تنوع

انواع مختلفی از چوب وجود دارد که هر کدام از نظر استحکام، هزینه و ظاهر متفاوت هستند.

معایب چوب

آسیب رطوبت

در حالت خام، چوب ضد آب نیست. در حالی که چوب های قوی تر مانند بلوط قرمز می توانند در معرض رطوبت مقاومت کنند، بیشتر چوب ها آسیب می بینند. برای محافظت از چوب، معمولاً باید یک پوشش ضد آب اعمال شود.

تاب خوردگی و ترک خوردن

چوب با تغییرات دما و رطوبت منبسط و منقبض می شود. نتیجه این است که وسایل چوبی در هنگام قرار گرفتن در معرض نوسانات دما و رطوبت، تاب خورده یا حتی ترک می خورد. هنگام رنگ آمیزی چوب، ترک خوردن می تواند حتی بیشتر قابل توجه باشد. با گذشت زمان، سازندگان چوب روش‌ها و فن‌آوری‌هایی را توسعه دادند که تاب برداشتن و ترک خوردگی را به حداقل می‌رساند.

آلودگی حشرات

چوب نسبت به چوب مهندسی شده در برابر حمله آفات آسیب پذیرتر است. به نگهداری منظم و پرداخت مناسب نیاز دارد تا چوب به خوبی محافظت شود.

تخته ام دی اف چیست؟

برای افرادی که جایگزین ارزان‌تر اما همچنان قوی برای چوب را ترجیح می‌دهند، چوب ام‌دی‌اف وجود دارد.

ام دی اف مخفف نوعی چوب مهندسی شده است. نام کامل آن تخته فیبر با چگالی متوسط ​​است. ام دی اف از پانل های نازک ساخته شده از الیاف چوب، رزین و چسب تشکیل شده است. وقتی صحبت از چوب مهندسی شده می شود، MDF اغلب یک سطح بالاتر از تخته سه لا در نظر گرفته می شود. متراکم تر، قوی تر و بادوام تر است. به این دلایل، تقریباً به اندازه چوب کاربرد دارد.

بسیاری از صاحبان خانه تمایل دارند که به چوب ام دی اف نگاهی تحقیر آمیز داشته باشند و این تصاویر را داشته باشند که در مقایسه با چوب عملکرد ضعیفی دارد. اما همانطور که در ابتدا اشاره کردیم هر دو چوب و چوب ام دی اف دارای نقاط مثبت و منفی هستند. شرایطی وجود دارد که ام دی اف انتخاب برتر است.

بیشتر بخوانید : درب لابی

قبل از اینکه مزایا و معایب چوب ام دی اف را بیان کنیم، مهم است که توجه داشته باشیم که انواع مختلفی از این چوب مهندسی شده وجود دارد. آنها بر اساس چگالی، اندازه، نوع چسب، میزان رطوبت، گونه های چوب و ضخامت متفاوت هستند. هر چه تخته ام دی اف ضخیم تر و متراکم تر باشد، گران تر است.

چرا تخته ام دی اف را انتخاب کنید؟

در منازل از چوب ام دی اف بیشتر در ساخت درب های مختلف استفاده می شود. در واقع، برای کابینت هایی از جنس چوب طبیعی درب های ام دی اف را انتخاب می کنند. دلایل متعددی برای این امر وجود دارد.

چوب ام دی اف تاب نمی خورد و ترک نمی خورد. ام دی اف نیز مانند چوب با نوسانات دما و رطوبت منبسط و منقبض می شود. اما بر خلاف چوب، ام دی اف تاب نمی خورد. این به این دلیل است که تخته به لطف ساختار خود به عنوان یک واحد حرکت می کند. حتی با تغییرات شدید رطوبت و دما، نگران آسیب دیدن درها نباشید.

تخته ام دی اف از ذرات بسیار ریز ساخته شده است به این معنی که دانه بندی قابل توجهی ندارد. این باعث می شود که سطح بهتر و صاف به خصوص زمانی که تخته رنگ شده است، ظاهر شود. اگر قصد دارید درهای کابینت را رنگ آمیزی کنید، ام دی اف را به جای چوب جامد به شدت توصیه می کنیم.

سفارشی سازی آسان تر درب ها در سبک های متنوعی عرضه می شوند. درهایی به سبک های مختلف، درهای تخت، درهای داخلی، درهای برجسته و بسیاری موارد دیگر وجود دارد. سهولت سفارشی سازی تخته های ام دی اف به لطف این تنوع است. به دلیل ساختار، تخته ام دی اف را می توان به روش های مختلف بدون هیچ آسیبی برش و سوراخ کرد.

برخی از تخته ها مقاومت بهتری در برابر آب دارند. اگر قصد دارید از تخته ام دی اف در مکان هایی با رطوبت بالا مانند حمام استفاده کنید، می توانید تخته های ام دی اف را تهیه کنید که به طور ویژه در برابر آب بسیار مقاوم هستند.

MDF در اندازه های بزرگتر از چوب موجود است. اگر پروژه ای دارید که به یک قطعه چوب بزرگ و بدون اتصال نیاز دارد، ام دی اف انتخاب پیشنهادی است.

در نهایت، ام دی اف اغلب ارزان تر از چوب است، اما همچنان به همان اندازه استحکام دارد و با نگهداری مناسب می تواند دوام زیادی داشته باشد.

از جنبه منفی، تخته ام دی اف به راحتی خراشیده می شود و پس از آن قابل تعمیر نیست. این برخلاف چوبی است که می توان آن را برای از بین بردن هر گونه آسیب روی سطح سمباده زد. بعلاوه، تخته ام دی اف زمانی که در معرض گرمای شدید قرار می گیرد خیلی خوب عمل نمی کند زیرا مواد هسته ممکن است آسیب ببینند. به همین دلیل است که تخته ام دی اف ماده خوبی برای مبلمان فضای باز نیست.

جایی که از ام دی اف استفاده می شود.

MDF بیشترین کاربرد خود را در کابینت آشپزخانه پیدا می کند. اکثر کابینت های آشپزخانه از عناصر چوب و ام دی اف تشکیل شده اند. تخته ام دی اف معمولاً به دلایلی که در بالا ذکر شد (رنگ‌آمیزی آسان‌تر، تمیز کردن آسان‌تر، تاب برداشتن و غیره) روی درب‌ها و صفحات داخلی یافت می‌شود.

اما تنها در آشپزخانه نیست که ام دی اف کاربرد خود را پیدا می کند. در حمامی که رطوبت زیادی وجود دارد، ام دی اف بهترین انتخاب نسبت به چوب است. این به این دلیل است که با تغییرات رطوبت و دما در حمام آسیب نمی بیند. هنگامی که ام دی اف را برای استفاده در حمام یا هر محیط مرطوب دیگری تهیه می کنید، بررسی کنید که مخصوصاً مقاوم در برابر رطوبت باشد. تخته های ام دی اف معمولی در تماس با آب به راحتی آسیب می بینند.

برای حفاظت در برابر آتش، تخته ام دی اف ضد حریق توصیه می شود. در حالی که این نوع ام دی اف بیشتر در مناطق تجاری رایج است، می توان از آن در خانه نیز برای محافظت در برابر آتش به خصوص در مکان هایی مانند آشپزخانه و اتاق خواب استفاده کرد.

MDF همچنین می تواند صرفاً برای اهداف زیبایی استفاده شود. روکش ام دی اف را می توان در سبک های مختلف سفارشی کرد و می توان از آن در آشپزخانه، اتاق نشیمن یا حتی حمام استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: درب داخلی

در نهایت، ام دی اف به طور گسترده ای به عنوان ماده ای برای درب های داخلی و خارجی استفاده می شود. تخته های ام دی اف مخصوص ساخته شده اند که شیک، مقاوم و بادوام هستند. در واقع، درب های ام دی اف می توانند گزینه های سفارشی سازی بیشتری را نسبت به درب های چوبی ارائه دهند.

هر دو نوع چوب خوب هستند و ما نمی توانیم هیچ یک از آنها را برنده نهایی اعلام کنیم. این به این دلیل است که هر دو مزایا و معایب خود را دارند. شرایطی وجود دارد که یکی بهتر از دیگری است. اما وقتی صحبت از درب کمد و کابینت می شود، ما ام دی اف را به شدت توصیه می کنیم. مزایای بسیار بیشتری نسبت به چوب دارد.

اگر در حال ارتقا و بازسازی منزل و آشپزخانه خود هستید، درب هایی از جنس ام دی اف را انتخاب کنید. مثل همیشه، ما اینجا هستیم تا در هر کاری کمک کنیم. هر گونه سوال و ابهام در مورد استفاده از ام دی اف در منزل خود دارید با ما تماس بگیرید.